פרויקט פרוטיץ

קרן משפחת ליאון – השינוי מתחיל במחנכות:

קרן משפחת ליאון הוקמה במטרה לקדם שוויון הזדמנויות וחינוך לערכים במערכת החינוך בישראל. להקמת הקרן קדמו שנים של מחקר ותכנון אסטרטגי ולמידה מהגורמים הבכירים והמשפיעים ביותר במערכת החינוך. התהליך חשף וחידד סוכני שינוי משמעותיים ומשפיעים – מחנכות ומחנכי הכיתה. מחנכות הכיתה מוצבות בחזית העשייה החינוכית והינן בעלות השפעה מכרעת על התלמידים והמערכת כולה. המיקום הייחודי שלהן כגורם המקשר בין המערכת, ההורים והתלמידים – מקנה להן תפקיד משמעותי, במיוחד עבור אלו שהכי זקוקים לתמיכה שלהן. מחנכות כיתה רבות כבר מגשימות את הפוטנציאל הגלום בתפקיד, בהצלחה מרובה, אך גם הן מעידות על הצורך בהכרה ובמשאבים מסוגים שונים, המשקפים את חשיבות ומורכבות התפקיד שהן נושאות.

תכנית אתחלתא – חממה למחנכות חדשות:

תכנית חדשה למחנכות בראשית דרכן בשותפות משרד החינוך – מנהל עובדי הוראה, אגף יסודי ומכון מופ"ת. מחנכות הכיתה מהוות אבן יסוד בחינוך היסודי ונושאות על כתפיהן אחריות רבה לתלמידים כפרטים וכקבוצה. שנת החינוך הראשונה הינה שנה מאתגרת במיוחד, רצופת אתגרים והתמודדויות חדשות. מחנכות כיתה הנמצאות בתחילת דרכן במערכת החינוך, זקוקות לליווי ייחודי שיסייע להן לגבש את תפיסת וזהות התפקיד, יקדם את איכות ההוראה שלהן ויחזק את סיכויי התמדתן במערכת החינוך.

מטרות התוכנית:

  1. משתתפות התכנית תקבלנה מענה משמעותי לסוגיות מפתח בכניסה לתפקיד, ותהינה בעלות מוטיבציה לתפקידם.
  2. התוכנית תספק כלים, תפיסות ותשתיות שימקסמו את שנת הכניסה לתפקיד
  3. פיתוח מודל סקיילבילי, אפקטיבי ובר קיימא לכניסה לתפקיד של מחנכות כיתה חדשות
  4. קידום תרבות ארגונית המאפשרת קליטה איכותית של עובדי הוראה חדשים בבתי הספר
  5. הטמעת חשיבות שוויון הזדמנויות ומיצוי פוטנציאל כחלק מתפיסת התפקיד של מחנכות כיתה

התוכנית מבוססת על מודל החממות הקיים במשרד החינוך – אך מדייקת פיתוח חדש הממוקד בצרכי חינוך כיתה. התוכנית כוללת: סדנאות, סיורים, סימולציות, מפגשים עם מומחי ודמויות השראה, עבודה עם חונכים ועוד. החממות פועלות בקרבה להקשר האקולוגי הרשותי שבו המחנכות פועלות, במסגרת קהילת למידה שפועלת ומנוהלת בשותפות בין מוסד אקדמי, אגף החינוך ברשות המקומית, הפיקוח ומרכז הפסג"ה. המחנכות בחממות לומדות בקבוצת שייכות של עמיתים ועמיתות בה ניתן לחלוק התנסויות, לשתף ולדון בהתלבטויות, קשיים, אתגרים והצלחות הקשורים לעבודת המחנכת. הלמידה בחממות מסייעת בביסוס זהות תפקידית של מחנכת כיתה במקביל לרכישת ידע וכלים פרקטיים להתמודדות עם דילמות וסוגיות הקשורות להתנהלות מיטבית של  מחנכת בכיתה ובבית הספר.

תכנית שיאי"ם בנגב:

תכנית שיאי"ם בנגב הינה תכנית ייחודית במשרד חינוך, לפיתוח מנהיגות צעירה ופרואקטיביות של מורים מתחילים בקהילה הבדואית. התוכנית מתאימה לסטודנטים ולמורים חדשים בעלי פוטנציאל למצוינות לימודית וחברתית-קהילתית ובעלי מוטיבציה גבוהה, אשר מעוניינים להוביל תהליכים חינוכיים משמעותיים בבית הספר ובקהילה. התוכנית מתחילה משלב ההתמחות וממשיכה בשנה שלאחריה (מורה חדש). במסגרת הלימודים ילווה מנחה מערכתי מטעם המכללה את הלומד בתוכנית, ובמסגרת תפקידו יערוך המנחה מפגשים עם המורה ועם מנהל המוסד החינוכי. בוגרי התוכנית יקדמו יוזמות חינוכיות חדשניות שיתבססו על צורכי התלמידים והקהילה בשנת הסטאז' ובשנה שלאחריה בבית הספר אליו יהיו שייכים, בתום ליווי של שנתיים ימשיך הקשר של בוגרי התוכנית עם צוות המכללה לשם ייעוץ, עידוד ותמיכה. הלימודים בתוכנית עוסקים בהיבטים הבאים: פדגוגיה, הכוונה עצמית וקידום מוטיבציה אוטונומית בקרב התלמידים ובקרב המורים, כמו-כן ישלבו  המורים בעבודתם, ערכים, מתודות ועקרונות המבוססים על גישה זו. התוכנית מהווה חלק מחזון המכללה: מגוון, צדק והכלה. היא תומכת במורים חדשים בחברה הבדואית בנגב כחלק מהחזון במכללה בכלל וביחידה לכניסה להוראה בפרט. התכנית עוסקת בפיתוח יוזמות על-ידי מתמחים ומורים חדשים על מנת ליצור קהילה מקצועית פרואקטיבית, המובילה יוזמות לשם קידום החינוך. פיתוח זה מזמין הכרה ביכולות הצוות החדש בתוך בית הספר ומחוצה לו, בבחינת "לשמוע את קולו של המורה החדש". יוזמות אלה יכולות לעתים, להמריץ אף את כלל הצוות לשם קידום רעיונות ושינויים פדגוגיים במגוון תחומי עשייה חדשים. התכנית מתבססת על הצמחת דור מחנכים ומובילי שינוי המגיעים ממקום של רצון לתרום ולהשפיע על התלמידים ועל חברת העתיד ובכך ישמשו המורים החדשים מודל לדור המורים העתידי.

תכנית פרומנטורס:

פרויקט פרומנטורס הינו פרויקט בינלאומי בו שותפים האגף להתמחות וכניסה להוראה, מכון מופת, תשע מכללות להוראה בישראל ובחו"ל. מטרת התכנית לקדם את תהליכי החניכה בישראל, ולבנות מודלים ייחודיים של חניכה שיהוו את המצע עליו תתבסס תפיסת החונכות בישראל. התכנית ממוקדת בתהליכי חניכה בשלב הכניסה להוראה, שמתרחשים בהקשר של שותפויות בית ספריות ויישוביות. שותפות היא עקרון מנחה בעבודה. על שותפי התכנית בחממות נמנים קובעי מדיניות ממשרד החינוך, מהרשות המקומית ומהקהילה, ביניהם, מפקחים, מנהל מחלקת החינוך, בעלי תפקידים בבית הספר ובקהילה, ומורי שלב הכניסה להוראה. מכללת קיי מפעילה בשנה"ל תשפ"ג שתי חממות בדגש על תהליכי חניכה: ביישוב כסייפה ובעיר באר שבע. בקבוצות אלה לומדים יחד מתמחים, מורים חדשים וחונכים, שפועלים ברוח קהילה לומדת שיתופית ופועלים לטובת קידום חיים משותפים בחברה שיש בה ריבוי תרבויות. הקהילייה פועלת יחד למען מטרה משותפת, שהיא יצירת תנאים אופטימליים לקליטה מיטבית של מורים מתחילים ולתהליכי חניכה. יחד נוצרת קהיליית למידה ייחודית שנקראת:  "MIT – Multi Players Induction Team". מגוון השותפים מבטא את התפיסה האקולוגית-קלינית, לפיה חווית הקליטה של המורה המתחיל (מתמחה, מורה חדש/ה) מושפעת  מאינטראקציות עם דמויות שונות בבית הספר ובקהילה ומלמידה בתוך ההקשר הייחודי.

פרוטיץ – Proteach:

פרויקט בין לאומי של האחוד האירופי במסגרת תוכניות Erasmus+.
בפרויקט משתתפים האגף להתמחות וכניסה להוראה, מכון מופת, ושש מכללות להוראה בישראל: מכללת קיי, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת סכנין, מכללת גורדון, מכללת בית ברל, ומכללת תלפיות. כמו כן, שותפות בפרויקט ארבע אוניברסיטאות מאירופה: אוניברסיטת בוקרשט, ברומניה, אוניברסיטת אקסטר, באנגליה, אוניברסיטת טלין, באסטוניה, ואוניברסיטת זלצבורג (PLUS university), באוסטריה. בשנים תשע"ז ותשע"ח הופעל הפרויקט בבתי הספר מקיף ו' בעיר באר שבע וחט"ב אלהוזייל ברהט. בתשע"ט התווספה לפעילות החממה היישובית בלקיה. (תשע"ט הנה השנה השלישית של הפרויקט). מטרות העל של הפרויקט הנן לשפר את תהליכי הכשרת המורים בישראל, תוך כדי העברת "מרכז הכובד" של ההתמחות לבתי הספר, בשיתוף עם האקדמיה, לחזק את תהליכי הבנאום של המכללות להכשרת מורים בישראל ולשפר את אחוזי ההישארות בהוראה לשל מורים חדשים. הפרויקט מכוון לקדם הכוונה עצמית, השקעה אג'נטית ומוטיבציה אוטונומית בקרב המתמחים והמורים החדשים ולטפח את בית הספר כסביבה שתומכת בצרכים הפסיכולוגיים (שייכות, מסוגלות, אוטונומיה) של המורים. מכאן שהפרויקט פועל על פי עקרונות מערכתיים-אקולוגיים. המודל החדש פותח על בסיס מודל ה"חממה", לפיו תהליכי ההכשרה בתקופת הכניסה להוראה יוצאים מדלתות האקדמיה ועוברים לשדה – לבתי הספר. בכל בית ספר נוצרת קהילייה בית ספרית שנקראת:

MIT – Multi-player Induction Teams.

הקבוצה מורכבת ממתמחים ומורים חדשים, מנהל בית הספר, חונכים ומורים מלווים, בעלי תפקידים, נציגי האקדמיה, מפקחים ממשרד החינוך, ואנשי הרשות המקומית. הקבוצה נפגשת באופן קבוע בבית הספר ומשמשת במה להשמעת קולם של המתמחים והמורים החדשים וליצירה של גשרים הולמים בין הצרכים והתרומות הייחודיות שהם מביאים איתם לבין בית הספר – תרבותו, אפיוניו הייחודיים וצרכיו. תהליכי הלמידה במסגרת הפרויקט מתקיימים במפגשים של כל השותפים שנערכים בארץ ובאוניברסיטאיות באירופה. הפרויקט מלווה במחקר ובתהליכי הערכה. מכללת קיי אחראית על שתי חבילות עבודה: האחת, כתיבה וליווי התוכנית הפדגוגית של הפרויקט. התוכנית מתבססת על ידע שנצבר ביחידת "משאבי צמיחה" במסגרת התוכנית הניסויית. התוכנית הפדגוגית כוללת עקרונות ייחודיים, כמו: סילבוס גמיש, מקן מקום רב להשמעת הקול וההובלה של המתמחים והמורים החדשים, עידוד יוזמות של מורים חדשים, שיתוף בית הספר בתכנים ובתהליכים הסדנאיים, ועוד. השניה, הנה הובלה של תהליכי הפצה ושימור הידע של הפרויקט (Dissemination).

לוגו פרוטיץ     לוגו ארסמוס והאיחוד האירופי

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן