רצח בנות זוג בישראל היבטים תיאורטיים ואמפיריים

רצח בנות זוג בישראל היבטים תיאורטיים ואמפיריים

אדלשטיין ארנון | 2011 | קרימינולוגיה

הספר "רצח בנות זוג בישראל" עוסק באחת התופעות המחרידות בתא המשפחתי וביחסי זוגיות בכלל.
מה גורם לגבר שנישא לאישה אותה אהב ועדיין אוהב, ליטול את חייה בצורה אכזרית כל כך? מדוע תופעה זו מתרחשת רק אצל חלק קטן מהגברים המצויים באותן נסיבות?
האם האהבה היא ההיפך משינאה, או נמצאת על מעגל שהמרחק ביניהם כה קטן?

שאלות אלו ואחרות זוכות לדיון מקיף ומעמק בספרו החדש של פרופ' אדלשטיין.

ספר זה שם קץ לויכוח ההיסטורי, האם רצח בת זוג מהווה הסלמה של אלימות קודמת, או שהוא אירוע שעלול להופיע ללא כל התרעה מוקדמת. לפי המחבר, כ-60% ממקרי הרצח בעולם ובישראל מהווים הסלמה כזו, אך 40% מהמקרים מתרחשים ללא אלימות קודמת כלל. למסקנה זו יש השלכות משמעותיות בקביעת מסוכנות של בני זוג, וביכולת לעשות כן.

למרות שבספרות המקצועית מצוינים גורמי סיכון רבים לרצח בת זוג, הרי שהספר שבפנינו קובע חד-משמעית שגורמי סיכון לכשעצמם, אין בהם כדי לנבא מסוכנות. על- מנת שיתרחש מעבר מקיומם של גורמי הסיכון לרצח עצמו, חייבים להתקיים אחד או כמה זרזים: רצון האישה להפרד מבן זוגה, בגידה או חשד לבגידה של בת הזוג, הגשת תלונה רשמית לרשויות הרווחה ו/או למשטרה.

אולם, כפי שצוין קודם לכן, גם בהתקיים אחד או יותר מהזרזים שפורטו, הרי שמרבית הגברים אינם רוצחים את בת זוגם שנאפה, שהגישה תלונה, ו/או שביקשה להפרד.

מתוך רצון להתחקות אחר המאפיינים הפסיכולוגיים והסוציולוגיים של הגברים הרוצחים, המחבר מציג מודל חדשני שבעזרתו הוא מסווג את הגברים הרוצחים את בנות זוגן לשני סוגים עיקריים: הרודן והנתין.
הרודן הוא אותו גבר שיכול לקיים את זהותו העצמית רק כאשר קיימת בת זוג בה הוא יכול
לשלוט שלטון ללא מיצרים, להפעיל נגדה אלימות כאשר היא מפירה את כללי ההתנהגות המצופים ממנה על- ידו וכדומה. כאשר בת הזוג, מעיזה להתלונן באופן רשמי על התנהגותו האלימה של בעלה, כאשר היא מעוניינת לעזוב אותו, ו/או חלילה לבגוד בו עם אחר, הרי שהיא מביאה לערעור הזהות העצמית של הגבר, אשר רוצח אותה כאשר הרצח מהווה את אקט השליטה המוחלטת שהיא ניסתה למרוד בה. בכך, הגבר מסוג זה משמר את זהותו
העצמית.
הנתין, הוא לכאורה, ההיפך המוחלט. זהו גבר בעל חרדות נטישה והפרעות אישיות שונות, כאשר כל זהותו העצמית מתקיימת רק בזכות בת זוגתו. כאשר בת הזוג, מבקשת לעזוב את היחסים, הרי שגברים מסוג זה יחושו איום וחרדה קיומית, והם ירצחו את בת זוגם במטרה "שהיא לא תעזוב". הרצח משמר את היחסים כפי שהיו קודם לרצון האישה להפרד. אולם, כדי להבטיח את קיום אותם יחסים, חלק ניכר מהגברים מסוג הנתין, נוטים להתאבד לאחר הרצח. אין מדובר בהתאבדות הנובעת מרגשות אשם ו/או חרטה, אלא הכוונה האובדנית היתה קיימת בהם, אך רציחת בת הזוג מסמלת, כאמור, את הנצחת היחסים ביניהם.
בנוסף, רציחת בת הזוג מההווה הסמלה או אצבע מאשימה כלפיה, כמי שנושאת באחריות לתוצאות הטרגיות.
מכאן, שלמרות השוני בין שני סוגי הגברים הרוצחים, הרי ששניהם פועלים למעשה ממניע דומה, שימור הזהות העצמית שלהם.

הספר מקדיש חלק ניכר מתוכנו למתרחש בישראל. זהו הספר הראשון שכורך ביחד אוכלוסיות שונות כמו: עולים מאתיופיה, עולים מחבר העמים, ישראלים וותיקים ואת האוכלוסיה הערבית בישראל.
ההתייחסות לרצח בת זוג בעדה האתיופית ובקרב עולים מחבר העמים (האסיאתי), המחבר מציג הסבר תרבותי-חברתי-פסיכולוגי להתרחשות תופעת הרצח, בצורה לא פרופורציונלית בקרב העולים לעומת האוכלוסיה הוותיקה.
המחבר שולל רצח נשים בחברה הלא יהודית כרצח בנות זוג, משום שברוב מוחלט של מקרי הרצח, משפחת המוצא של האישה היא זו שרוצחת אותה, ולא בן זוגה. חמור מכך, בן זוג שירצח את אישתו והוא איננו קרוב משפחתה, צפוי לתגובה קטלנית (נקמת דם) מצד משפחת הקורבן.

הוצאה לאור

אוניברסיטת בן גוריון

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן