נשירת בנות במגזר הבדואי

נשירת בנות במגזר הבדואי

ציפורה אלנבארי | 2012 | בני נוער

מנחה

ד"ר שושנה שטיינברג

"אפשר לקלל את החושך, אבל אפשר גם להדליק נר ולראות דברים שלא ראית קודם"

עבודה זו עוסקת בגורמים התרבותיים ובהיבטים השונים של תופעת הנשירה של בנות בסיכון בשלב המעבר בין חטיבת הביניים והתיכון במגזר הבדואי.

העבודה מתמקדת בהשפעת התרבות הבדואית על נשירת הבנות ודרכי התמודדות מערכת החינוך ובית הספר עם הסוגיה הזאת ותפקידו של יועץ בית הספר להוביל שינוי ולגייס את הכוחות והגורמים שיכולים להשפיע על תהליך השינוי ומניעת הנשירה במגזר הבדואי. ההתערבות היעוצית שנבנתה בנויה על ההנחה שהעצמת הבנות היא אחת הדרכים למניעת הנשירה, תוך שיתוף המורים והגברת המודעות לנושא הזה והשפעתו על עתיד הבנות. גורם משמעותי שלא ניתן להתעלם ממנו וחובה שיהיה חלק מתוכנית ההתערבות, הם ההורים בגלל היותם הדמויות הקובעות בשביל הבנות ומקבלי ההחלטות, ובלי התמיכה שלהם הלמידה תהיה בלתי אפשרית בתרבות הבדואית.

כלי המחקר ששמשו באבחון הסוגיה להתערבות היו ראיונות, שיחות ותצפיות, בנוסף להתחברות לנושא זה מנקודת הראייה האישית שלי כמורה וכתלמידה שלמדה בבית ספר בדואי. נבנתה תוכנית התערבות עם בנות בכיתות ט' שנמצאות בסכנת נשירה. העבודה עם הבנות נעשתה בצורה קבוצתית שכללה שבעה מפגשים, ומטרתה הייתה העצמה וחיזוק הבנות הנמצאות בתקופת מעבר בין חטיבת הביניים לבין התיכון, דרך תמיכה וליווי אישי והקניית כישורים להתמודדות יעילה עם המעבר והאתגר העומד בפניהן. דיאלוג חינוכי הוא אחד האמצעים שהסתמכתי עליו במהלך התוכנית. לפני תחילת הפגישות עם הבנות נערכה סדנה למחנכי כיתות ט' סביב נושא הנשירה. כמו כן, הוזמנו הורי הבנות והועברה סדנא בשיתוף היועץ ושל ראש וועד ההורים, שהוא אדם מכובד בקהילה וסמכות דתית. ראש הוועד שתף את ההורים בידע שלו על ההתייחסות בקוראן ללמודי בנות, וסיפר על ניסיונו האישי לגבי לימודי הבת שלו שהיא מהבנות הראשונות שיצאה ללמוד לפני שנה.

העבודה מתייחסת לתפקידו של היועץ במתן מענה לצרכים התרבותיים של אוכלוסיית בית הספר, והבנת תרבותו של האחר, ללא ביקורת ושיפוטיות. היא משקפת את חשיבות היכולת והמודעות להתקרב ולהכיר את הקהילה שהיועץ פועל בה, ולמצוא דרכים לקדום שיתוף פעולה מצד ההורים, כדי למנוע נשירת הבנות מבית הספר. תובנה חשובה נוספת היא חשיבות הנחישות וההתמדה של היועצת גם במצב שנראה קשה מאד לשינוי.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן