מחברות שיח בין מורה לתלמידיה: שיח על יצירות ספרותיות כדרך לקידום למידה משמעותית

מחברות שיח בין מורה לתלמידיה: שיח על יצירות ספרותיות כדרך לקידום למידה משמעותית

מזי סולומון | 2012 | למידה

מחקר זה בחן את השיח האישי והכתוב ביני כמורה לבין תלמידי המתבסס על יצירות ספרותיות כדרך לקידום למידה משמעותית. הצורך לחקור סוגיה זו המעמידה במרכז את התלמיד כלומד למידה משמעותית נבע מקיומה של תרבות פרגמתית בבית הספר לפיה הציפיה מהתלמידים ביחס לספרות היא כאל עוד מקצוע שיש להבחן בו בבחינות הבגרות, כמו כל תחום דעת אחר, ולהצליח. במקביל קיימת הציפייה מהמורים לתמוך בתהליך זה, מבלי לפתח עניין ומעורבות כלפיי היצירות המרכיבות תחום דעת זה. שאיפתי הייתה לחפש דרך אשר תצליח לקדם גם למידה משמעותית וגם הצלחה במבחנים. כדי לקדם למידה זו השתמשתי ב"מחברות שיח".

הלימוד באמצעות מחברות השיח קידם למידה משמעותית בקרב התלמידים שהתנסו במציאת מרכיבים רלוונטיים ביצירות הספרות לעולמם, כדוגמת השיר "ירח" שבמרכזו דובר המתבונן במתקיים סביבו בהתבוננות שוברת שגרה ויוצאת מן המוכר והידוע. התלמידים חוו התבוננות משל עצמם בנופים ובאנשים המוכרים להם ומעצם ההתבוננות גילו עד כמה המוכר והידוע להם מתחדש מעצם התבוננותם. הלמידה לא נשארה מחוץ לעולמם, הם למדו על התבוננות הדובר לא רק מתוך הקיים בשיר אלא גם מתוך התנסות ממשית באותה החוויה.

השיח האישי והכתוב ביני לבין תלמידיי, אפשר לי להכיר אותם כפרטים ולהתייחס אליהם כאל לומדים ולא כאל נבחנים. כמו כן, השיח האישי והכתוב ביני לבין תלמידיי הוכיח לי כי יש ביכולתי לשנות, להתנסות וללמוד גם מתלמידיי במהלך השיח הכתוב ביני לבין התלמידים. זימנתי אותם להציע רעיונות משל עצמם ללימוד היצירות הספרותיות. כל רעיון שהוצע על ידי התלמידים מומש על-ידי וכן לאחר מימושו הקפדתי לדווח על העשייה לתלמיד שיזם את הרעיון.

חשוב היה לי ללמוד מתלמידי ואפילו מהנה.

מחקר זה מוכיח כי מורה יכולה לממש הוראה חדשנית השמה במרכזה את התלמיד השותף ביצירת הידע הנלמד על ידו גם במסגרת תועלתנית השמה במרכזה את ציוני התלמידים ולא את מהות למידתם.

לאחר שהראיתי שיש באפשרותי לקדם למידה משמעותית במסגרת שהיא הישגית במהותה, אני שואפת להמשיך ולאפשר למידה משמעותית גם אל מחוץ למתקיים במחקר זה ולכן אמליץ על דרכי עבודה וקבלת הדרכה וליווי מקצועיים התומכים במורים(כמוני) המבקשים להורות על פי גישות חדשניות כחלק מהעשייה היומיומית ולא כהרפתקה חולפת.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן