השפעת השילוב על תחושת המסוגלות העצמית שלי כמורה בכיתה רגילה

השפעת השילוב על תחושת המסוגלות העצמית שלי כמורה בכיתה רגילה

אורלי גגושוילי | 2012 | למידה והוראה

עבודה זו עוסקת בהשפעת השילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים על תחושת המסוגלות המקצועית שלי. עבודה זו מציגה חקירה עצמית רפלקטיבית שנעשתה באמצעות כתיבה וניתוח של יומן שאפשר לי לבחון ולהעריך את הפעולות שלי, לברר את העמדות, המחשבות והתחושות המלוות את עשייתי ולפתח דרכים להמשך ההתמודדות עם תלמידי בעלי הצרכים המיוחדים.

היומן הרפלקטיבי מתעד את ההתמודדות שלי עם שני תלמידים שבהם התמקדתי, האחד עם תסמונת PDD והשני עם הפרעות קשב וריכוז. ביומן יש ביטוי לתהליך שעברו התלמידים עצמם במהלך השנה ולמסע המקביל שעברתי אני תוך כדי התיעוד והלמידה לאורך הדרך. היומן הרפלקטיבי היווה למעשה כמעין ראי אשר לאחר ניתוח מעמיק שלו, שיקף לי הנחות יסוד סמויות וגלויות שלי ובעקבותיהן הופיעו גם התובנות. בעקבות הדיון וההצלבה בין המאמרים שקראתי והממצאים שמצאתי הבנתי כי למרות שלאורך השנה לימדתי וניהלתי כיתה עם תחושות קשות של כישלון, תסכול ואובדן שליטה בנוגע לשילוב, גיליתי שיש בי דווקא מסוגלות גבוהה אשר התבטאה הן בניסיון למצוא פתרונות יצירתיים לקשיים שצצו והן ביכולת שלי לקחת אחריות בנוגע להתמודדות עם התלמידים. תוך כדי כתיבת העבודה וניתוח הממצאים של היומן הרפלקטיבי הבנתי כי עליי להפריד בין תחושת מסוגלות כללית לבין תחושות רגעיות של הצלחה או כישלון וכי למעשה התחלתי את השילוב אמנם עם תחושת מסוגלות נמוכה בתחום המשימה אך זו הלכה ועלתה תוך חיפוש אחר פתרונות אלטרנטיביים והיעזרות במסוגלות הגבוהה שכבר הייתה קיימת בתחום הארגון ובתחום היחסים הבין אישיים. למדתי לראות את ההדדיות והסינרגיה בין התפקוד שלי ותחושת המסוגלות כאשר הצלחת השילוב משפיעה על תחושת המסוגלות.

במהלך העבודה התחדדו תחומים שידעתי על חשיבותם ופעלתי על פיהם באופן אינטואיטיבי כמו חשיבות השיח האמפאתי, תקשורת פתוחה עם ההורים, חשיבות סיפוק הצורך בקשר ושייכות. אך גיליתי גם היבטים שלא הייתי מודעת להם כמו החשיבות שאני מייחסת לדעות האחרים עליי, וחשיבות הגישה המסייעת יותר כלפי התלמידים המשולבים תוך התחשבות בצרכיהם. בזכות עבודת חקר זו הבאתי לידי מודעות עצמית את נקודות החוזק והחולשה שלי ובעקבותיהן המלצות לעתיד כמו מתן אפשרות לאוטונומיה רחבה יותר לתלמידיי, בחינת התאמת המסגרת לתלמידים ולא ההיפך, התמודדות עם אתגרים באמצעות רפלקציה מובנית והמשך חיזוק תחושת הקשר והשייכות של התלמידים והוריהם.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן