משלחת מנהיגות לפולין

המסע לפולין של אגודת הסטודנטים

לאחר שחלפו מספר ימים וחלק מהחוויות כבר החלו להתעכל אני מרשה לעצמי לשתף ולהעלות סיכום של השבוע העוצמתי שעברנו בפולין.
חודשים של הכנה התנקזו לשבוע קפוא, אינטנסיבי ומלא במידע אודות עברנו.

התחלנו בוורשה בביקור בבית העלמין היהודי בעיר ומשם המשכנו לסיור בגטו וורשה שם ראינו את קיר ההוצאה להורג בגטו ושרידי החומה האחרונים. ערכנו טקס בכיכר השילוחים ( אומשלגפלאץ ) לזכרם של מאות אלפים שחשבו שיוצאים מהגטו למקום טוב יותר ולעומת זאת נשלחו לאושוויץ. המשכנו את ביקורנו באתרים נוספים: בית הכנסת נוז'יק בוורשה שם נפגשנו עם רב הקהילה היהודית שסיפר לנו על הקהילה בפולין כיום, במוזיאון יהדות פולין החדש, בבית היתומים "קורצ'אקיאנום" ע"ש יאנוש קורצ'אק שם נערכה סדנה ובמוזיאון מרד וורשה.
את היום סיכמנו במפגש עם שגרירת פולין בישראל לשעבר יחד איתה שוחחנו על היחסים הדיפלומטיים שיש לישראל עם פולין כיום לעומת העבר. בין הסטודנטים לשגרירה התנהל שיח פורה ומעצים במענה לשאלות שונות שהועלו בפניה.

ביום הרביעי נסענו ללובלין ללינה במלון "אילן", לשעבר ישיבת חכמי לובלין המפוארת, בבוקר קמנו ונסענו למחנה הריכוז וההשמדה מיידנק, שם קיימנו טקס מרגש למרגלות הר האפר.

בסיום היום נסענו לעיר קראקוב בה ביקרנו באתרים שונים בשארית הימים של המסע;

בשישי בבוקר ביקרנו במחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו ובערב שבת התפללנו בבית הכנסת מהמאה ה-15 וערכנו קבלת שבת וארוחת שישי משלחתית במסעדה כשרה.
בצאת השבת נפגשנו עם סטודנטים לחינוך פולנים מאוניברסיטת קראקוב (היה שיח על שיתוף פעולה אפשרי וחילופי סטודנטים – מה דעתכן ? )
ביום האחרון למסע ביקרנו בעיירה קילצה שם נחשפנו לפוגרום שהתרחש לאחר סיום המלחמה בעקבות עלילות דם על היהודים.

המסע היה גדוש, חוויתי, עוצמתי ומלמד. תפקידנו כאנשי חינוך הוא לשאת בלבנו את הזיכרון ולהעבירו לדורות הבאים אחרינו, לכן אני מקווה שנהפוך זאת למסורת במכללה וכמות היוצאים למשלחת תלך ותתעצם. אסיים במשפט שהחלטנו לכתוב על חולצת המשלחת –
" לזכור את העבר, לחיות את ההווה ולבטוח בעתיד" ( אבא קובנר )