התורם – מר ג'פרי קיי

התורם מר ג'פרי קיי

גולדה ומיכאל קיי, זוג יהודים מאנגליה, נהגו להרים תרומה שנתית למען המדינה בראשית צעדיה, באמצעות United Jewish Appeal. בשנת 1963 ערכו השניים ביקור בישראל.

הם נהנו מאוד מהשהייה בארץ ובחוזרם לאנגליה המשיכו להעלות את תרומתם השנתית למגבית. שנה לאחר מכן, בשנת 1964, ביקר בנם ג'פרי בארץ ונפגש עם דוד בן-גוריון. ג'פרי קיי התרשם מאישיותו של בן-גוריון, שהלהיבו בדברו על עתידה של באר-שבע בפרט ועתידו של הנגב בכלל, ועל ההכרח בפיתוחם. דבריו של בן-גוריון השאירו עליו רושם בל יימחה ובשובו לאנגליה המשיך בתרומותיו הגדולות למען ישראל. בשנת 1975 החליט ג'פרי להקים פרויקט, שישמש יד-זיכרון להוריו, אך גם יתרום לעתיד המדינה. לשם כך הוא פנה ל-UJA בלונדון.

 

בעקבות פנייתו ביקר אותו עדי יפה ז"ל, מנהל UJA בישראל, ושניהם דנו באפשרויות השונות. כאשר יפה העלה את האפשרות של בניית קולג' בבאר-שבע, נזכר ג'פרי בשיחתו עם בן-גוריון, וכדבריו: "כל השאר היסטוריה". ג'פרי קיבל את ההצעה להקים "בניין פאר לסמינר למורים בבאר-שבע" והרים את תרומתו ההתחלתית למטרה זו. ב-22.05.1977 קיבל ג'פרי מברק ממנחם בגין, שבו נאמר: "חברי היקר, אני רוצה שתהיה אתי בכנסת בזמן ההשבעה של הממשלה החדשה". ג'פרי הגיע לארץ וניצל את ביקורו זה גם לנסיעה לבאר-שבע לראות את בניין הקולג' שנבנה בכספי תרומתו.

ג'פרי קיי קיבל מברק ממנחם בגין 22.05.1977

 ג'פרי קיי קיבל מברק ממנחם בגין 22.05.1977

מנחם בגין עם ג'פרי קיי ואשתו

מנחם בגין עם ג'פרי קיי ואשתו

התרומה שתרם קיי בשנים 1976/1975 ו-1981, איפשרה את בניית הבניין המרכזי, אשר הוקדש "למיכאל ולגולדה קיי על ידי בנם ג'פרי קיי מלונדון, בהערכה לשירותיהם המסורים למען האגודה היהודית הפילנתרופית לישראל והמזרח התיכון."

 

בניין המכללה החדש והמרווח, שתוכנן ל-1200 סטודנטים, הוקם על ידי הסוכנות היהודית בתרומה של ג'פרי קיי, באמצעות קרן החינוך. הקרן פעלה כזרוע מבצעת של המגבית המאוחדת לשם איסוף תרומות להקמת מבני חינוך ולפיקוח על הפעלתם, בהתאם לייעודה של התרומה. בן-גוריון – הוגה הרעיון, הרוח החיה ויוזם הקמת קרן החינוך לישראל, הבין את חשיבותו העצומה של חינוך הדור הצעיר ושל צמצום הפערים החברתיים לעתידה של מדינת ישראל. הוא החליט לפנות אל יהדות העולם ולגייסה למשימה זו, באומרו: "אם נצליח לחנך הילדים – נוכל להמשיך בדרך בה התחלנו; אם ניכשל – נהפוך למדינה אחרת."

 

בניין המכללה המפואר המוקף גינה מטופחת, מדשאות, שיחים ועצי בר, שימש אכסניה אידאלית לטיפוח פרחי ההוראה. כאשר נכנסו המורים בשערי המכללה המטופחת, חשו שזה המקום האידאלי לטיפוח פרחי ההוראה שלהם. הבניין הכיל כיתות מרווחות וממוזגות, ריהוט חדיש וּוילונות בכל כיתה, אגף מיוחד יוּחד להנהלה ולמשרדי האמרכלות. חדר מורים בנוי משני מפלסים, ספרייה רחבת ידיים, קפטריה וחדרי שירותים. בהשוואה לתנאים שבהם עבדנו בסמינר הישן, חשנו שזכינו לשינוי מהפכני ומהותי.

ג'פרי קיי המשיך לתרום למען פיתוחה של המכללה. בתרומותיו הוקמו אולם הספורט והמעבדות למחלקה הביו-טכנולוגית, אשר נקראות על שם שתי בנותיו, ג'מה וג'ניפר. בתרומה נוספת, שהרים בשנת 2004, הוקם בבניין המרכזי "בית הסטודנט", שמשמש מקום מפגש, מנוחה, לימוד והנאה. המרכז, המצוייד היטב לנוחות הסטודנטים, נחנך בדצמבר 2004. כששמע ג'פרי קיי כי המרכז כבר מוכן והוא עומד לשירות הסטודנטים במכללה, הוא כתב: "שמחתי לשמוע כי המרכז החדש נפתח להנאת הסטודנטים, בהתאם למטרתו. זה היה כבוד עבורי להקדיש את הקולג' לזכרם של הוריי האהובים. הם החדירו בי את הגאווה להיות יהודי, ומעל הכול לתת צדקה."

כתב על כך ד"ר בראון:

בהתרגשות רבה העברנו את רכושנו מהצריפים לבניין החדש והמפואר, שנקרא ע"ש קיי, התורם האנגלי, שתרומתו האדיבה איפשרה את התחלת הפרויקט. אני זוכר היטב אותו יום גורלי, שבו העברנו את רכושנו הדל לבניין החדש. כשראיתי את המדפים הריקים הרבים בספרייה הנהדרת, ואת המכשור העלוב שעמד לרשותנו מהמוסד הישן, ידעתי, כי לפנינו עבודה רבה, כדי להתאים את רמת ההוראה לסביבה החדשה, לספק לתלמידינו את הכלים הדרושים לקידומם כמחנכים ולעורר בהם את הרגש האסתטי, שבעיניי גורם חשוב ביותר לאווירה של יצירה והתחדשות. לא קלה הייתה המשימה, אך ביוזמת צוות מורים מסור ומלא התלהבות, לאט לאט הושגו הישגים. ספרים חדשים מילאו את המדפים, מכשירים חדשים עמדו לרשות התלמידים, כדי להביא אותם למיצוי האפשרויות החינוכיות החדשות באמצעות המכשור המודרני. מעבדות רציניות הוכנו ורוח חדשה של יצירה וקידום נשבה במסדרונות הרחבים.

קמפוס מכללת קיי

מבט על המכללה בשנת 2000

ג'פרי קיי ומשפחתו בביקורם במכללה, יוני 2000

ג'פרי קיי ומשפחתו בביקורם במכללה, יוני 2000

ג'פרי קיי ובנותיו בפתיחת המעבדות למחלקה הביו-טכנולוגית יוני 2000

ג'פרי קיי ובנותיו בפתיחת המעבדות למחלקה הביו-טכנולוגית יוני 2000

חזית המבנה

חזית המבנה

מגרש האתלטיקה

מגרש האתלטיקה

ג'פרי קיי
ביקור ג'פריי קיי, מגרש האתלטיקה מימין: שלמה בק, ג'פרי קיי, מייקל מונבלט

ביקור ג'פריי קיי, מגרש האתלטיקה
מימין: שלמה בק, ג'פרי קיי, מייקל מונבלט

חתנו של ג'פרי קיי , מר דיוויד פירס, המשיך לתרום למען פיתוחה של המכללה. בתרומותיו מוקם בימים אלה קומה שנייה בבניין האמנות.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן