מחקרי הרשות

מחקרי הרשות

פעולות לעידוד המחקר במכללה

 

א. העברת מידע שוטף למורים אודות  כנסים, ספרים חדשים, מחקרים, קרנות מחקר ועוד.
ב. עריכת ימי עיון במכללה למורים, לסטודנטים ולעמיתים מהשדה

  •  2006- יום עיון בשיתוף עם יחידת ההערכה
  • 2007-“מורי המכללה מדווחים על מחקרים ורשמים מכנסים בארץ ובעולם”.
  •  2008- “טנדו מכללה שדה” – יום העיון היה מכוון להשתתפותם של מורי המכללה ומורים בבתי הספר המאמנים.

ביום העיון האחרון השתתפו סטודנטים, מורים ומנהלי בתי-ספר עמיתים ומורי המכללה.

ג. הוצאת חוברת פרסומים של המורים. חוברת ראשונה יצאה ב-2008 וכללה פרסומים מ-2005 עד 2008 . החוברת הבאה בדרך.

עבודה בצוותי מחקר

 

במסגרת היחידה פועלים שבעה צוותי מחקר בנושאי למידה-הוראה:

חקר תפיסות של סטודנטים על כתיבת משוב על חיבורי תלמידים  
נורית נתן, מירב אסף ואתי כהן, (תשס”ו- תשס”ז)

  • המחקר בחן את האופן בו כותבים סטודנטים הערות וכיצד אלה משקפות את תפיסותיהם המוצהרות.
  • כתיבת המאמר הסתיימה.
  • פנייה לפרסום.

 

עולמם המקצועי של מתמחים כפי שבא לידי ביטוי  בסדנת התמחות (סטאז’) מקוונת 
בנשלום, ע., וולף, נ., וסימקה, מ. (תשס”ז)

  • מחקר זה ניתח את השיח המקוון של המורה המתמחה כפי שהתקיים בסדנת התמחות מקוונת, במהלך שנה ד.
  • הוצג בכנס הבינלאומי להכשרת מורים “על פרשת דרכים” (2007)

 

סקירת ספרות על ההתנסות בהוראה נערכה במימון מכון מופ”ת  
רון הוז, אולז’ן גולדשטיין, חיה קפלן ואתי כהן (תשס”ח-תש”ע).

  • עבודת איסוף המידע נעשתה במימון מכון מופת עד 2006 ונמשכה ללא מימון עד 2009.
  • סיום כתיבת הסקירה והמאמר.
  • רעיונות להמשך – הצעות למחקרים בהתנסות; ליווי מחקרים של מדריכים פדגוגיים.

 

מחקר על תחושת השייכות והמעורבות של ילדים יוצאי אתיופיה בביה”ס  
דיתה פישל, חיה קפלן ואתי כהן (תשס”ז-תשס”ח)

  • נערך בעקבות פרויקט פאקט.
  • השאלה: מהי תחושת השייכות והמעורבות החברתית של התלמידים יוצאי אתיופיה?
  • תוצאות המחקר הוצגו בפני בתי-הספר ונערכו דיונים בין צוותי המורים על משמעות התוצאות, בעקבות זאת גם הודקו הקשרים בין המכללה לבתי-ספר אלו.
  • החוקרים עוסקים בכתיבת מאמר.

 

שיפור איכות הכתיבה והחשיבה הרפלקטיבית על הכתיבה באמצעות התנסויות בכתיבת משוב לחיבורי תלמידים   
נורית נתן, בלהה טרייביש ואתי כהן, (תשס”ח ותש”ע).

  • היוזמה: בעקבות מחקר קודם.
  • פיתוח תכנית קורס ויישומה בשני קורסי כתיבה במכללה.
  • איסוף נתונים לגבי יכולת הכתיבה, אופי כתיבת משוב ותפיסות לגבי כתיבת משוב לתלמידים.
  • המחקר נמצא בשלבים האחרונים של עיבוד נתונים וכתיבת מאמרים.
  • תוצר אפשרי- בניית אתר לקידום הכתיבה באמצעות כתיבת משוב.

 

הוראת ניהול שיח בכיתה 
אמנון גלסנר, אסתי ורדי-רט, נורית נתן ואתי כהן (תשס”ח – תש”ע )

  • יוזמת המורים חברי הצוות
  • שאלות המחקר: האם ובאיזו מידה ניתן לשנות הרגלי ניהול שיח כיתה בקרב מורים מנוסים ובלתי מנוסים? כיצד יגיבו לסוגי השיח שהוצגו בקורס סטודנטים דוברי עברית ודוברי ערבית?
  • איסוף נתונים במשך שלוש שנים
  • יצירת סכמות קידוד לעיבוד הנתונים
  • עיבוד הנתונים

 

ידע הצהרתי וידע פרקטי בהוראת הקריאה    
רחל צפריר, חיה שרוני ואתי כהן, (תשס”ז- תש”ע)

  • יוזמת המדריכות הפדגוגיות
  • מודל הדרכה – הוראה משותף עם מורת הקורס.
  • השאלה – האם מודל המבוסס על שיתוף מאפשר לסטודנטים הוראה והבנה טובה יותר לפי הגישה המאוזנת להוראת הקריאה ?
  • איסוף נתונים במשך שנתיים

כנסים

 

מחקרי היחידה הוצגו בכנסים הבינלאומיים הבאים:

  • הכנס ה- 32 של האגודה האירופית להכשרת מורים ATEE 2007, אנגליה.
  • הכנס הבינלאומי להכשרת מורים, מכון מופ”ת- מכללת קיי, 2007, ישראל.
  • הכנס ה- 34 של האגודה האירופית להכשרת מורים ATEE 2009, ספרד.
    כל מחקרי היחידה הוצגו במכללה בימי העיון שנערכו ע”י יחידת המחקר.

פרסומים בתהליך

 

Hoz, R., Cohen (Sayag), E., & Kaplan, H. (2010). Practicum in teacher education: A portrait based on empirical studies

Cohen (Sayag), E., Asaf, M., & Nathan, N. (2010). Student teachers’ comment on compositions: Inferring from comments to perception of role as writing facilitators

Cohen (Sayag), E., Fischl, D., & Kaplan, H. (2010). Schooling: Israeli-Ethiopians immigrant pupils’ sense of belonging and social involvement in Israeli school

פעולות שנובעות מהמחקרים

 

יחידת המחקר יוזמת פעולות שנובעות מהמחקרים:

  • צוות המחקר שעוסק בניהול שיח בכיתה מלווה שלוש סטודנטיות שביקשו לערוך סמינריון בנושא.
  • צוות המחקר שעסק בשיפור הכתיבה מיישם את המחקר בליווי סטודנטים בפרויקטים . כמו כן, עלה רעיון להקים אתר כתיבה שיציע לסטודנטים פעילויות בנושא הכתיבה תוך כדי כתיבת משוב לחיבורי תלמידים ומטלות כתיבה נוספות.

הרחבת הפעילות המחקרית

 

יחידת המחקר מתכננת הרחבת הפעילות המחקרית:

ביחידת המחקר מתגבשות שתי תכניות שנובעות מהמחקרים שנערכו:

  • להקים אתר כתיבה שיציע לסטודנטים פעילויות בנושא הכתיבה תוך כדי כתיבת משוב לחיבורי תלמידים ומטלות כתיבה נוספות שילוו בקבלת משוב מעמיתים.
  • הרחבת המחקר להתנסות בהוראה בעזרת מדריכים פדגוגיים.
לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן