רציונל ומטרות לתכנית חינוך גופני לאוכלוסיות בהדרה

רציונל ומטרות לתכנית חינוך גופני לאוכלוסיות בהדרה

הכלה והדרה (inclusive and exclusive education) אלו שני מושגי מפתח בשיח החינוכי של השנים האחרונות. ההכלה מבטאת את השאיפה לאפשר חינוך מכיל הפתוח לשונות בהקשרים מגוונים של רקע כלכלי וחברתי ושל יכולות. שאיפה זו מבטאת את התפישה האידיאלית למתן הזדמנויות הוגנות לכל. אולם במציאות המורכבת של חיינו ובהקשרים השונים של החינוך ישנם לא מעט יחידים וקהילות המודרים מהמעגלים הנורמטיביים של החברה על מערכותיה השונות. תכנית זו ממוקדת בנוער בהדרה ובקהילות נוער הממודרות על רקע סוציו אקונומי או על רקע של צרכים מיוחדים הקשורים למצוקה גופנית /קוגניטיבית /מנטאלית.

 

החינוך הגופני והספורט מהווים אמצעי טיפוח חשוב בקרב קהילות הנוער בהדרה. החינוך הגופני יכול להציע מעטפת ידידותית של “ספורט לכל” ואמצעי להשבת בני נוער בהדרה למעגל החיים החברתי זאת מהסיבות הבאות:

 

  • נער המתקשה בלימודים עיוניים יכול למצוא לעצמו פיצוי וביטוי עצמי בהישגים ספורטיביים.
  • תחרות ספורטיבית מאמצת כללי התנהגות של “אסור” ו”מותר”, ובכך היא מקדמת מאפיינים של התנהגות נורמטיבית והשתלבות בחברה.
  • אגודת ספורט, מועדון לאומנות לחימה או חדר כושר מהווים מסגרת חמה, המאחדת נוער ומאפשרת לו לחוש “מקובל”.
  • אימון גופני בחדר כושר, משחק תנועה ותחרות ספונטאנית גורמים להנאה המסיטה את הנוער מלחפש מקורות סיפוק אחרים.
  • הפעילות הגופנית, מעצם מהותה מהווה גורם המעודד יצירת משמעת אישית, זאת לאור הדרישה שלה לקשב פנימי ולמאמץ גופני.
  • נוער עם מוגבלויות עשוי למצוא בפעילות גופנית סביבה מאתגרת ומשקמת.

 מטרות התכנית:

 

1. העמקת הידע והמודעות של מורים לחינוך גופני בתחום החינוך הלא פורמאלי
2. העמקת הידע על אפיונים פסיכו-ביולוגיים וחברתיים של קבוצות נוער
3. יצירת בסיס ידע מעשי בתחום החינוך הגופני והספורט הממוקד בצרכים של נוער בהדרה ושל נוער עם צרכים מיוחדים
4. פיתוח מקצועי של מורי חינוך גופני באמצעות חקר העשייה בקהילות שונות
5. טיפוח אקטיביזם ועידוד להובלת שינויים חברתיים בקהילות שונות

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן