המרכז האזורי הבין תחומי להורים משפחה וקהילה

החיבור לעצמי דרך מיינדפולנס וטכניקות NLP 

30 שעות בשנת תשפ”א

ד”ר רוני גז לנגרמן

להיות אשת חינוך, איש חינוך, זוהי מלאכת מחשבת, זו לא עבודה, אלא מלאכה! הפירוש של המילה עבודה: תחום עיסוק, מקצוע, תפקיד. פירוש המילה מלאכה: מעשה, פעולה.

אדם הפועל ועושה, עוסק בתהליכי חינוך, הוא אדם הנדרש למחשבה גמישה והבנה על משמעות של תהליך.

על מנת להיטיב עם כל הסובבים אותנו, ראשית עלינו להכיר את עצמנו, את המניעים שלנו לפעולה, את מנגנוני התקשורת וההיקשרות שלנו, את נקודות החוזק שלנו, שאיתן נוכל להיטיב עם עצמנו ועם סובבינו.

על-מנת להיטיב בתהליכי שילוב של מגוון הצרכים המיוחדים: רגשי, תחושתי, קשבי, קוגניטיבי, פיזיולוגי ועוד, תהליכי היכרות מעמיקים עם העצמי יצרו מרחב לא שיפוטי כלפי פעולותינו, ומשם כתמונת מראה ייווצר מרחב לפעולה עם התלמידים והתלמידות.

במהלך הקורס נלמד טכניקות מגוונת להתמודדות עם מצבי לחץ, עומס, ריבוי משימות וצורך בהתמקדות.

אופי הקורס: מקוון סינכרוני וא-סינכרוני.

דרישות הקורס:

כיבוד משתתפי הקורס (ללא שיפוטיות או ביקורת).

שמירה על כל מה שנאמר בקורס המסגרת הקורס (כל מה שהחברים בוחרים לשתף נשאר בינינו).

עבודת רפלקציה (פירוט יינתן במסגרת המפגשים).

 (Neuro linguistic programming) NLP

שיטת ה- NLP פותחה בשנות ה-70 של המאה ה-20 ע”י שני חוקרים מארצות הברית, ד”ר ריצ’רד בנדלר, פסיכותרפיסט ומתמטיקאי, ופרופ’ ג’ון גרינדר, בלשן.

מפתחי ה- NLP יצרו טכניקות יעילות, המאפשרות לכל אדם לזהות את הרצון האותנטי שלו ולהתחבר לכוחותיו ולמשאבים הטמונים בו. בנוסף פותחו טכניקות יעילות המאפשרות לאדם להשתחרר מחסמים פנימיים ואמונות מגבילות, וללמוד כיצד לממש ולהגשים את חייו האישיים והמקצועיים.

מיינדפולנס – מודעות קשובה.

 עד לפני מספר שנים אפשר היה ללמוד מיינדפולנס במסגרות ללימוד מדיטציות והגות בודהיסטית, היום ניתן למצוא אותו במערכות הבריאות, החינוך, התעסוקה, פוליטיקה ובריאות הנפש. מיינדפולנס – קשיבות, הוא אחד התחומים היותר נחקרים בתחום המדע ונמצא שהוא מסייע רבות בגמישות המוח. הוא מפחית כאב וסטרס, מסייע בוויסות רגשי, קוגניטיבי וגופני, מפחית חרדות, משפר את ההרגשה הכללית ומעלה רמות סיפוק ואושר.

קורנפילד, ג’ק (2009 ). הלב הנבון. מודן הוצאה לאור. פרק 8.

פלד, אסתר (2005 ). פסיכאונליזה ובודהיזם על היכולת האנושית לדעת. הוצאת רסלינג. פרק 2 : תורת ההכרה הבודהיסטית המוקדמת- חמשת הקאנדהות.

Hölzel , B. K. , lazar, S, W, Gard, T. Schuman-Olivier, Z, Vago, D.R, & Ott, U. (2011). How Does Mindfulness Meditation Work? Proposing Mechanisms of Action From a Conceptual and Neural Perspective

Neff, K. D. (2003). The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion. Self and Identity, 2, 223-250.

Neff, K. D. (2003). The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion. Self and Identity, 2, 223-250.

לטופס רישום לחץ כאן

יחסי הורים מורים/ ד”ר רות מנסור – שחור

היקף : 30 שעות בשנת תשפ”א

 

מטרות:

  • פתוח והדגשת האינטרס המשותף של ההורים וביה”ס בתהליך החינוכי.
  • הגברת שיתוף הפעולה כמנוף לשיפור השיגי התלמידים.
  • יצירת מודעות לחלקם של ההורים ותרומתם בנושאים חינוכיים.
  • פתוח דרכים לשיתוף פעולה בין ההורים וביה”ס.
  • יצירת ברית בין ההורים ומערכת החינוך.

 

נושאים:

  1. יחסי הגומלין במשולש הורים, מורים ותלמידים- אינטרסים ומקורות הכח עליהם נשענים השותפים בתהליך.
  2. היבטים רגשיים, חינוכיים וערכיים והשפעתם על הדיאלוג בין ההורים וביה”ס.
  3. תקשורת אפקטיבית בין הורים למורים
  4. סמכות הורית וסמכות מורית – הגורמים לאבדן הסמכות ודרכים לשיקומה.
  5. המפגש בין הורים לילדים עם צרכים מיוחדים והצוות החינוכי.

 

דרכי הוראה ולמידה:

משחקי תפקידים וסימולציות, סרטונים ומצגות, התנסות אישית בהצגת נושאים, למידת עמיתים.

 

דרישות:

  1. נוכחות והשתתפות פעילה
  2. עבודה שתכלול התייחסות לאחד מנושאי הקורס

 

רשימת קריאה:

 

  1. עומר, ח., פטאל-אשר, ק., אירבאוך, ר., עמיאל, ע. (2008). “גיוס תמיכה בבית הספר”, מתוך הסמכות החדשה, עמ’ 125-148,הוצאת מודן בן-שמן.
  2. פישר, י. (2010). אפשר גם אחרת סיפורי הצלחה של שותפויות הורים בביה”ס: מכון מופת עם עובד.
  3. פרידמן, י. ופישר, י. (2002). “יסודות במעורבות הורים בעבודת ביה”ס”, עיונים במנהל ובארגון כרך 26 ע”מ6-33, מכון סאלד י-ם.

4.       רוזנברג, מ.  .(2012)לחיות תקשורת לא אלימה:. כלים מעשיים להתחבר ולתקשר במיומנות בכל מצב. קטעים בתרגום חופשי מתוך:

5.     Marshall Rosenberg, (2012) ,Living Nonviolent Communication: Practical Tools to Connect and Communicate Skillfully in Every Situation, Boulder, Colorado

.

לטופס רישום לחץ כאן

מי אנחנו?

 

המרכז להורות ומשפחה במכללת קיי, נוסד בשנת 2000, מטרתו לסייע לתפקוד מיטבי של המשפחה למען חוסנה ואיכותה של הסביבה האנושית והחברתית שלנו. מטרה נוספת – לתת מענה מקצועי לצרכים של גופים מגוונים הפועלים בקהילה בתחום הורות ומשפחה.

להיות הורה במאה ה-21 זו משימה מורכבת. החוויה ההורית כפי שהורים רבים מכירים היא חוויה עוצמתית לטוב ולרע. התפקוד ההורי מזמן רגעים חיובים רבים של אושר עילאי, סיפוק, שמחה והתרגשות. אולם בצד אלו, על ההורים להתמודד עם תחושות קשות של כאב ומצוקה, לעיתים אבדן דרך ובעיקר תשישות על רקע משימת ניהול חיינו במובן הרחב. מציאות אוניברסלית זו הולידה את הרעיון ואת הצורך להקמת בית עבור ההורים ואנשי מקצוע בתחום. מקום ללמידה, לתמיכה ולהעצמה.

ברבות השנים פותחו על ידנו תכניות לימודים לפיתוח כוח אדם מקצועי בתחום הורות ומשפחה. השתלמויות מיוחדות המותאמות לאנשי מקצוע בקשרי עבודה עם ילדים והוריהם הנשענות על רוח הגישה ההומאניסטית המאמינה באדם וביכולותיו. עד היום הוכשרו שלושה עשר מחזורים ובהם עשרות משתתפים מכל רחבי הנגב וממרכז הארץ אשר נהנו מלמידה בנושא משמעותי וחשוב זה.

עם הזמן וככל שפעילות המרכז התרחבה, נוספו למעגל הלומדים אוכלוסיות שונות.

במרכז מתקיימים גם ימי עיון, הרצאות, השתלמויות וסדנאות לקהילת ההורים בזכות מסורת של שיתופי פעולה רבי שנים עם גופים ציבוריים בסביבתנו.

אנו מאחלות שנת לימודים פורייה, מלאה ביצירה, התחדשות ומבורכת בשמחה ובאהבה.

 

עומדות לרשותכם לאורך כל הדרך:

סגל ההוראה:

  • גב’ נורית כוכבי
  • ד”ר רוני גז לנגרמן
  • ד”ר רות מנסור-שחור
  • ד”ר טל שוורץ
  • גב’ אלה ארנון
  • גב’ הדס לוי
  • גב’ רחלי ברקוביץ
  • ד”ר רות פרנקל
  • ד”ר סמדר תובל
  • מר דני עמית
  • ד”ר אורית הוד-שמר
  • גב’ מיכל ברקוביץ סאסו
  • גב’ שרית נאמן
  • גב’ הדס פילצר

מנחה קבוצות הורים ומשפחה מוסמך

 

לימודי תעודה, תכנית דו שנתית

 

אודות:
תכנית ההסמכה להנחיית קבוצת הורים באחריות אגף שפ”י משרד החינוך והמכללה האקדמית לחינוך ע”ש קיי. תכנית עשירה ומקיפה בתחומי הנחיית קבוצות, הורות ומשפחה.
כיום הנחיית הורים תופס מקום משמעותי בתפקוד מיטבי של משפחות.
הקניית כלים ומיומנויות על ידי מנחה קבוצות הורים מאפשרים למשפחה לתפקד כתא בעל משמעות המסוגל להקנות ביטחון, ולהוות קרקע להתפתחות בריאה ומיטיבה של כל אחד מבני המשפחה.
בתכנית הלימודים מגוון קורסים, סדנאות וביצוע פרקטיקום- התנסות בהנחיית קבוצת הורים.

 

שילוב תעסוקתי של בוגרות ובוגרי תכנית ההסמכה:
המרכז מייצר קשרים והקשרים תעסוקתיים בין בוגרי התכנית לבין גופים מגוונים בהם יש דרישה למנחי הורים וקהילתיים. המרכז מאמין שבוגרות ובוגרי התכנית כמנחי העתיד הם סוכני שינוי להפצת תהליך חינוכי לשם תפקוד מיטבי של המשפחה בקהילה.

 

מטרות התכנית:

  1.  פיתוח וחיזוק המודעות של משתתפי התכנית לחשיבות התפקיד ההורי.
  2. למידת תיאוריות וכלים מתאימים להתמודדות מיטיבה עם ילדים בגילאים שונים ובמערך המשפחתי כולו.
  3. פיתוח מנהיגות קהילתית – פיתוח והעצמה של כוח אדם המסוגל לחזק מודעות הורית, לתמוך ולסייע בתפקוד הורי יעיל ומיטיב.
  4. למידת כלים, ומיומנויות הנחייה של עבודה קבוצתית עם מבוגרים.

 

אוכלוסיית יעד ותנאי סף:
בעלי תואר אקדמי בתחום מדעי החברה והחינוך.
אנשי מקצוע במערכות החינוך, רווחה וחינוך.
עמידה בריאיון אישי.

 

מבנה התכנית:
תכנית דו שנתית. 8 שעות שבועיות במהלך שנתיים הכוללות עבודה מעשית והדרכה.
בשנה הראשונה והשנייה נלמדים נושאים תאורטיים בתחומי מיומנויות הנחיה ופסיכולוגיה של המשפחה.
הלמידה משלבת הרצאות וסדנאות התנסות.
מחצית השנה השנייה מוקדשת לפרקטיקום הכולל עבודה מעשית בהיקף של 40 שעות והדרכה על הדרכה בקבוצה (supervision) בהיקף של 80 שעות ב-20 מפגשים.
סה”כ כ- 620 שעות לימוד.

 

מערכת שעות קובץ להורדה

קורסים וסדנאות הנלמדים במסגרת התכנית:

שנה א'

  • סדנת הורות
  • הבעה באמנות
  • הנחיית עמיתים
  • סוגיות בפסיכולוגיה של הורות וילדות
  • גיל ההתבגרות
  • תיאוריות ומודלים בהנחיית קבוצות
  • תפקודי למידה והורות
  • יחסי הורים מורים

שנה ב'

  • מיומנויות הנחייה שלב ב’
  • מודעות עצמית
  • מצבי לחץ
  • תקשורת הורים וילדים
  • התמודדות עם תאומים
  • פרקטיקום

** ייתכנו שינוים במבנה ובתכנים של התכנית בהתאם לצרכים.

 

תעודה:
בסיום תכנית ההכשרה מוענקת תעודת הסמכה בהנחיית קבוצות הורים. תעודה המשותפת למכללה האקדמית לחינוך ע”ש קיי ולאגף שפ”י משרד החינוך. מסיימי התכנית שאינם עומדים בתקנון משרד החינוך יקבלו תעודת הסמכה מטעם המכללה האקדמית לחינוך ע”ש קיי.

קבלת גמול השתלמות מטעם משרד החינוך:
לימודי ההסמכה מוכרים לצרכי גמול השתלמות במסגרת גמול אישי במשרד החינוך, בהיקף של 60 שעות בכל שנת לימודים. הטיפול בגמול ההשתלמות באחריות הלומד/ת.

  • לקבלת מידע, אנא מלא את הפרטים בטופס ונחזור אליך בהקדם
דילוג לתוכן