רציונל ומטרות

תואר שני (M.Ed) בלמידה והוראה

תכנית התואר השני בלמידה והוראה מתייחסת למורכבות ההוראה דרך היבטים שונים הנוגעים בלמידה וחקר של הידע המקצועי, הסיטואציות החינוכיות והזהות מקצועית.

הלמידה בתכנית יוצאת מתוך ההנחה כי המורה מביא את עצמו למעשה החינוכי; פעולותיו החינוכיות אינן נפרדות מאישיותו, עמדותיו הבסיסיות, עברו החינוכי וניסיונות חייו. הנחה נוספת העומדת בבסיס התכנית הינה כי מורים הם יצרני ידע.

ההנחה היא שלכל אחד מהמורים המשתתפים בתכנית יש ידע רב ערך שנבנה לאורך שנות הניסיון המקצועי. הידע הזה סמוי, על פי רב, ולעתים גם מושתק אולם הוא משאב חיוני ביותר לעשייה וללמידה. בהתאם לכך עוסקת התכנית בחקר הניסיון האישי-מקצועי, בלימוד מחקרים ותיאוריות העוסקות במשמעויות שונות של ידע וזהות מקצועית, ובהבניית כלים ללמידה והמשגה של הידע הנוצר.

הלמידה העומדת במוקד התכנית הינה למידה מקצועית-שיתופית של המורים היוצאת מתוך ניסיון חייהם המקצועיים ומבקשת להשפיע על דפוסי הלמידה/הוראה בכיתות אליהן הם חוזרים.

התכנית מהווה סביבה לימודית הוליסטית בה קיים מארג של קשרים בין הקורסים השונים הנתווה בשיח לו שותפים הסגל והלומדים גם יחד. קהילת הלומדים, המהווה את הסביבה לברור ופרשנות של העשייה על היבטיה השונים, יוצרת מרחב חדש של למידה והתנסות. היא מזמינה את הלומדים לשאול ולערער על השגרות המובנות מאליהן, ולפתח כלים להבנייה וייצוג של הידע שנוצר.

תכנית התואר השני בלמידה והוראה מיועדת למורים המעוניינים לפרוץ גבולות ולקבל אחריות בכיוון של יוזמה ואוריינטציה של חקר, ופותחת בפניהם כיוונים חדשים במרחב הפעולה המקצועי.

 

 מטרות: 

1. להמשיג את ניסיון ההוראה ולבנות תיאוריות פעולה אישיות: התכנית מזמנת הסתכלות רחבה ומעמיקה על מכלול ההתנסויות האישיות של המשתתפים במטרה להפוך התנסויות אלו לבסיס ידע המאפשר למידה משמעותית ולקיחת אחריות, אישית ושיתופית, על המשך ההתפתחות המקצועית.

2. להעמיק את הידע המקצועי על למידה והוראה: התכנית מזמנת מפגש ודיון סביב הטקסטים העדכניים בתחום, זאת בהקשר להיבטים התיאורטיים כמו גם להקשרים החברתיים-תרבותיים ופוליטיים המעצבים את התפישה והעשייה המקצועית.

3. לדון בהיבטים של יצירת זהות מקצועית של מורים, תוך בניית קהילת לומדים מקצועית: התכנית מציעה מסלול של התחדשות ופתיחה של ערוצים חדשים בעשייה ובחקר, במסגרת השתתפות בקהילות למידה יוצרות ידע. מעגלי הלמידה שהתכנית מציעה מוציאים את המורה מבדידותו, ומזמנים חשיבה ודיון מחודשים ביחס למשמעותה של הזהות המקצועית של המורה.

4. להכשיר קבוצה מובילה של מורים חוקרים בתחום ההוראה וההכשרה להוראה: התכנית העוסקת בחכמת המעשה ובידע הנלמד מתוך העשייה, מיועדת להכשיר אנשים אשר יעשירו את הידע המקצועי של קהילת העוסקים בתחום ויתרמו להעמקת ההבנה של המקצועיות בהוראה.